افول جایگاه تنکابن در جذب جهانگرد

به گزارش وبلاگ اندورید، شهرستان تنکابن در غرب استان مازندران که در سال های گذشته جزو منطقه ها پربازدید این استان بود، با وجود برخورداری از نعمات ویژه و منحصربه فرد طبیعی و پتانسیل های بالقوه گردشگری، در رده شهرهای کم بازدید استان قرار گرفته است.

افول جایگاه تنکابن در جذب جهانگرد

استان مازندران در نوروز سال جاری هم بار دیگر با جذب بیش از 14 میلیون جهانگرد رتبه نخست جذب مسافران و جهانگردان را در کشور به خود اختصاص داد، اما سهم استان و شهرهای آن از این خیل بزرگ جمعیت، تنها پذیرایی رایگان از مسافرانی بود که جز رسیدن به شمال، تقریبا هیچ مقصد تعیین دیگری را در فکر نداشتند.

شهرستان تنکابن در غرب استان مازندران نیز که در سال های گذشته به لطف تصمیمات غیرکارشناسی و نادرست مدیران شهری و شهرستانی و عدم توجه و آینده نگری آنان تقریبا در آستانه فراموشی نهاده شده، با وجود برخورداری از نعمات ویژه و منحصربه فرد طبیعی و پتانسیل های بالقوه جهانگردی، در رده شهرهای کم بازدید استان نهاده شد و تنها وجود استعداد طبیعی و ذاتی منطقه در جنگل های دو هزار و سه هزار بود که توانست کمی از توجهات را به خود جلب و معطوف کند که این نیز مرهون گذشته و استعداد ذاتی شهرستان بوده است.

احمد غلامی کارشناس ارشد جهانگردی و هتل داری گفت:

آنالیز آمار حضور جهانگردان در استان مازندران و تحلیل پراکندگی این جمعیت شناور نوروزی، نکات قابل تامل و مهمی را آشکار می سازد.

وی اضافه نمود:

نخستین مورد تعداد بازدید از موزه های استان نسبت به تعداد جمعیت ورودی به آن است که تنها 360 هزار نفر از این موزه ها در سراسر استان بازدید کردند.

غلامی بیان نمود:

بعلاوه پربازدیدترین نقاط استان را طبق آمار تله کابین رامسر، تله کابین چالوس و عباس آباد بهشهر به خود اختصاص دادند.

وی اضافه نمود:

بهترین شهرهای استان نیز از نظر جذب جهانگرد را به ترتیب بابلسر، نور، نوشهر، چالوس و رامسر تشکیل دادند که در هیچ یک از این موارد نام شهرستان تنکابن دیده نمی گردد و نکته جالب در این میان حضور مقتدر همسایه غربی در هر دو عنوان مذکور است.

غلامی اضافه نمود:

این آمار جالب و البته تکان دهنده در خصوص تنکابن در شرایطی است که سال ها پیش از این، شهرستان تنکابن در لیست منطقه ها پربازدید استان مازندران قرار داشت، اما پس از وقوع اتفاقات نادرست، ناگوار و غیرکارشناسی چون ساخت و سازهای بی رویه در ارتفاعات، تخریب جنگل و ویلاسازی، اشغال فضاهای جنگلی به وسیله طرح های مختلف پرورش ماهی و احداث اماکن موقت جهانگردی که با کم ترین امکانات و نادرست ترین شکل ایجاد شده بودند و خاتمه مهم تر از همه، پس از ساخت کمربندی ناقص، نامناسب و نادرست شهری، جایگاه تنکابن در جذب جهانگرد به شدت رو به افول رفت و امروز باید اذعان کرد که نام و نشانی از آن شهرستان بزرگ و تاریخی به جا نمانده است.

این کارشناس ارشد جهانگردی و هتل داری علت اصلی رکود جهانگرد در تنکابن را مدیریت غیراصولی دانست و گفت:

علاوه بر این اتفاقات که تمام آنان نتیجه تصمیمات نادرست، غیرکارشناسی و بدون برنامه مدیران پیشین شهرستانی و استانی بود، هیچ اقدام مهم و موثری در حوزه های دیگر جهانگردی شهرستان نیز رخ نداد و شاید بتوان عنوان منفعل ترین اداره شهرستان در این سال ها را بر پیشانی اداره میراث فرهنگی و جهانگردی نصب کرد.

وی که سابقه مدیریت دفتر جهانگردی را در سال های قبل عهده دار بود، بیان نمود:

در شرایطی که دریا نخستین و مهم ترین جاذبه جهانگردی استان مازندران است، ساحل شهرستان تنکابن همچنان و پس از گذشت این سال ها در انتظار بازگشایی یک مرکز تفریحی مناسب و درخور نام شهرستان مانده است.

این فعال حوزه اکوتوریسم اضافه نمود:

بعلاوه با توجه به آمار اقامت در روستاهای استان در نوروز سال جاری که تعداد سه میلیون و 600 هزار نفر را ثبت کرد، جهانگردی روستایی و امکانات و استعدادهای این بخش در تمام این سال ها به طور کامل مورد توجه و بهره برداری قرار نگرفت.

لیلا صدیق کارشناس و مجری تورهای جهانگردی نیز گفت:

رجحان غرب استان مازندران نسبت به شرق در دسترسی سریع به جنگل و دریا و نیز فراهم بودن امکان حرکت و عزیمت جهانگردان از اقصی نقاط کشور به منطقه غرب استان به وسیله محورهای مواصلاتی که بیشترین آمار تردد مسافران را در ایام نوروز به خود اختصاص دادند، شرایط مناسبی را جهت جذب جهانگردان مهیا نموده است.

وی اضافه نمود:

اما در تنکابن کم ترین توجهی از سوی مسئولان حوزه جهانگردی و مدیران ارشد شهرستانی به جذب جهانگرد صورت نگرفته، چرا که مبادی و ورودی های شرقی و غربی شهر تنکابن کماکان پشت وعده های این سال و آن سال مدیران ادارات مختلف مانده و حتی جهت اصلاح و ترمیم محور کمربندی و ایجاد خروجی و نظایر آن، کوچک ترین قدمی به وسیله مسئولین ارشد ادارات شهرستان صورت نگرفت.

صدیق، نبود زیرساخت جهانگردی به ویژه در زمینه تامین امکانات رفاهی برای مسافران و جهانگردان، سواحل بی سروسامان و مملو از آلودگی و زباله، نبود بازارها و بازارچه های سنتی معتبر و مطرح با توجه به تولیدات خاص منطقه، عدم بهره برداری مناسب از ظرفیت بالقوه طبیعی، نبود جاذبه ها و اماکن ویژه جهانگردی نظیر موزه ها، هتل ها، مجتمع های تجاری خاص و نظایر آن و نیز عدم حمایت و توجه جهت ایجاد چنین مراکزی در سال های گذشته، بعلاوه عدم معرفی اماکن محدود موجود و نبود متولی جهانگردی به ویژه در بحث جهانگردی دریایی را علت این امر دانست که تنکابن با داشتن پایه و توانایی در هریک از موارد فوق نتواند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد.

کارشناس و مجری تورهای جهانگردی با اشاره به اوضاع ناخوش جهانگردی در تنکابن، تجویز نسخه های عاجل و در دسترس را اقدامی ناکارآمد خواند و بیان نمود:

شاید اندک اقدامات شهرداری تنکابن در معرفی شهرستان و نیز برپایی جشن ها با مقیاسی که تا به امروز برگزار شده و نیز ترویج و توسعه مقوله بوم گردی در منطقه، بتواند چون دارویی مُسکن دردها و کمبودهای این حوزه را التیام بخشد، اما یقینا توسعه و رونق جهانگردی در شهرستان تنکابن نیازمند عظم و اراده مدیران ارشد شهرستان و توجه ویژه آنان به این حوزه درآمدزا است.

صدیق در تحلیل رفتار جهانگردان در شهرستان تنکابن سهم تنکابن از جهانگردی را تنها محدود به اندک مسافرانی دانست که نه برای اقامت چندروزه و برنامه ریزی شده بلکه برای گذر از منطقه و یا توقفی کوتاه وارد آن می شوند و ادامه داد:

علاوه بر این که این مسافران تمامی مایحتاج خود را به همراه دارند و به خرید و تهیه ضروریات بسنده می نمایند، بلکه ارمغانی جز ترافیک، زباله، آلودگی صوتی و غیره به همراه ندارند.

کارشناس و مجری تورهای جهانگردی در انتها گفت:

با توجه به نبود مقاصد تعیین جهانگردی در شهرستان تنکابن و حتی نبود علائم و تابلوهای راهنمای مناسب و نیز نبود زیرساخت ها در این حوزه، جهانگرد نامی از شهرستان به فکر نسپرده و تمایلی به بازگشت به آن نخواهند داشت.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "افول جایگاه تنکابن در جذب جهانگرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افول جایگاه تنکابن در جذب جهانگرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید