برنامه توسعه شهر آرمانگرایانه و غیرقابل اجرا نیست

به گزارش وبلاگ اندورید، حجت الله میرزایی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، در این نشست با بیان اینکه در تدوین این برنامه به موضوع هدفمندی و عقلانیت توجه شده است، اظهار کرد: نقد کردن یک برنامه آسان است اما تدوین برنامه حتی در حد یک حکم کار دشواری است؛ آن هم در حالی که ما در کشورمان در بخش مشارکت های عمومی فعالیت آنچنانی نداشته ایم.

برنامه توسعه شهر آرمانگرایانه و غیرقابل اجرا نیست

وی با تاکید بر اینکه این برنامه از سوی معاونت برنامه ریزی به تنهایی تدوین نشده است، توضیح داد: 10 کمیته تخصصی با مسئولیت همه معاونان شهردار تهران کار تدوین برنامه در فصل های تخصصی را برعهده داشتند و از بدنه کارشناسان شهرداری و نخبگان مدیریت شهری هم در تدوین برنامه استفاده کردند.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه نظام کارشناسی و برنامه ریزی در کشور ما به شدت افول نموده است، اضافه نمود: البته برای تدوین این برنامه از کارشناسان نام آشنا استفاده شده است.

میرزایی مسئله محوری را مهمترین موضوع برنامه سوم دانست و گفت: شهریور ماه سال 96 و پس از آغاز به کار فعالیت دکتر نجفی به عنوان شهردار تهران، پایشی در سطح شهر اتقاق افتاد که براساس آن دغدغه های اصلی مردم شهر تعیین شد.

وی با اشاره به دغدغه های مطرح شده از سوی مردم افزود: 93 درصد از دغدغه های تهرانی ها به آلودگی هوا و ترافیک و 86 درصد آن مربوط به مسایل نابرابری و ناامنی در برابر حوادث طبیعی بود؛ بخشی هم به موضوع عدم انسجام اجتماعی و پایین بودن مشارکت های مردم اشاره نمودند.

میرزایی به برگزاری 120 مصاحبه عمیق با کارشناسان مختلف اقتصادی، شهری، فرهنگی و حتی سینمایی اشاره نمود و گفت: در این مصاحبه ها سه موضوع هوشمندسازی شهر، اقتصاد و مالیه ناکارآمد و حکمروایی نامناسب شهری مورد تاکید کارشناسان نهاده شد.

میرزایی با بیان اینکه بر اساس پنج موضوع مطرح شده از سوی مردم و سه موضوع اعلام شده کارشناسان، 8 موضوع تبیین و این موضوعات از سوی شورای شهر به شهرداری ابلاغ شد، گفت: ساختار برنامه 5 ساله سوم در واقع براساس همین موضوعات ابلاغی تهیه و تدوین شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه گزارش تحویل و تحول نشان می داد که مسئله اصلی در شهر، خود سازمان شهرداری تهران است، بیان کرد: 52 هزار میلیارد تومان بدهی، 40 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام و 30 هزار نیروی مازاد، می تواند باعث به وجود آمدن یک سیستم ناکارآمد و فسادزا گردد؛ سازمانی که گرفتار چنین مواردی باشد، نمی تواند متولی توسعه باشد؛ بنابراین 46 حکم از 91 حکم برنامه برای اصلاح ساختار شهرداری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح سازمانی شهرداری تهران و توجه به شفافیت اظهار کرد: در هیچ یک از برنامه های توسعه گذشته در شهرداری به موضوع حکمروایی توجه نشده بود؛ در حالی که یک فصل کامل از این برنامه به این موضوع اختصاص پیدا نموده است.

میرزایی با بیان اینکه از برنامه سوم توسعه کشور در دهه 70 ساختار برنامه ریزی در کشور تغییر پیدا نموده است، گفت: برنامه باید قابلیت اجرا داشته باشد، در واقع برنامه را باید کسی تدوین کند که می خواهد آن را اجرا کند. برای تدوین این برنامه یا باید آن را، برون سپاری می کردیم یا از یک تیم به صورت متمرکز بهره می بردیم؛ اما ما راه سوم را انتخاب کردیم و از تمامی معاونت های شهرداری تهران برای تدوین برنامه دعوت کردیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهردارتهران با بیان اینکه این برنامه در زمان بی ثباتی مدیریت شهری آغاز شد، گفت: تدوین برنامه همزمان با استعفای شهردار تهران بود، دو ماه شهر با سرپرست اداره شد و با انتخاب شهردار جدید هم سه معاون شهردار تغییر کردند؛ برنامه در چنین شرایط ناپایداری تدوین شد و بخشی از زمان به این واسطه از دست رفت.

وی ادامه داد: برای جبران این شرایط، 10 کمیته 15 نفره هر روز جلساتی را برگزار کردند و در خاتمه هر هفته فرآیندها اولویت بندی می شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 40 سند پشتیبان تهیه شده که 17 مورد آن چاپ شده و بقیه در دست چاپ است، توضیح داد: برای اولین بار پیش بینی جمعیت پذیری و ساخت و ساز تهران تهیه شده است؛ برای اولین بار سنجش چند بعدی فقر اجرا شده و برای اولین بار سند آینده نگاری تهران مورد مطالعه نهاده شده است.

میرزایی با اشاره به اینکه تهران دیگر جایی برای ساخت و ساز ندارد، گفت: اگر بخواهیم طبق طرح جامع و تفصیلی رفتار کنیم، هیچ پروانه ساختی نباید صادر گردد اما چنین چیزی مقدور نیست. بنابراین اگر می خواهیم از شلختگی جلوگیری کنیم باید دنبال یک برنامه اجرایی باشیم.

طرح تفصیلی باید اصلاح و بازنگری گردد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه این برنامه و در پاسخ به برخی نقدها در خصوص برنامه سوم، گفت: شهر چند چشم انداز نمی تواند داشته باشد و باید به نقطه ای برسیم که تنها چشم انداز شهر، برنامه توسعه باشد.

پیروز حناچی، با اشاره به اینکه طرح جامع به عنوان یک سند بالادستی، نمی تواند ملاک عمل باشد، توضیح داد: در طرح جامع، یک سقف جمعیتی برای شهر و هر منطقه تهران تعریف شده؛ در حال حاضر که با افق طرح جامع هم فاصله داریم، سقف جمعیتی برخی مناطق بالاتر رفته و در برخی مناطق هم به سقف رسیده است. اگر بخواهیم به طرح جامع عمل کنیم، دیگر هیچ مجوز ساختی نباید در تهران صادر گردد اما چنین چیزی ممکن نیست.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: اگر بخواهیم همچنان با رویه سابق به توسعه تهران یا به صدور مجوز ادامه دهیم، با مشکل روبرو می شویم و از این جهت، باید در رویه ها اصلاح صورت بگیرد.

وی افزود: چالش دیگری که در طرح جامع وجود دارد، مسئله آب است؛ بحران آب در تهران جدی است و در 10 سال آینده با قطعی آب روبرو خواهیم بود. با مدل توسعه ای که در طرح جامع آمده، نمی توانیم با این چالش مقابله کنیم.

حناچی، با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی که بر اساس طرح جامع تهیه شده، 650 طرح موضوعی و موضعی قرار گرفته است، تاکید نمود: بر هر کیلومتر مربع از تهران یک طرح موضوعی یا موضعی پیش بینی شده که قابل اجرا نیست و حتماً این برنامه باید اصلاح و بازنگری گردد.

معاون شهردار تهران، تعادل در تامین منابع را بسیار مهم دانست و گفت: پیش بینی شرایط فعلی سخت است؛ شاید برنامه ایده آل نباشد اما باید یاری کنیم که به یک چشم انداز واحد و قابل قبول برای همه در شهر تهران برسیم.

وی تاکید نمود: برنامه ریزی برای تهران، آنهم در این شرایط اقتصادی و با بحران هایی که کشور با آنها روبرو است، کار بسیار سختی است ولی شورای شهر باید یاری کند تا برنامه به شرایط قابل اجرایی برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برنامه توسعه شهر آرمانگرایانه و غیرقابل اجرا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه توسعه شهر آرمانگرایانه و غیرقابل اجرا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید