نقش آفرینی سمن های میراث به عنوان مشاور و بازوی ناظر

به گزارش وبلاگ اندورید، ایسنا/ عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از نقش آفرینی سمن های میراث به عنوان مشاور و بازوی ناظر خبر داد.

نقش آفرینی سمن های میراث به عنوان مشاور و بازوی ناظر

داستان چیست؟

رضا ملاحسینی اردکانی ضمن اشاره به بخشنامه جدید ابلاغی وزارت میراث فرهنگی که نویدبخش خوبی در راستای فعالیت ان.جی.اوها در این حوزه است، گفت: این بخشنامه، گام اول رسیدن به اتفاقهای بزرگ دراین حوزه و تداوم فعالیت سمن ها به صورت اثربخش، منظم و سازمان دهی شده، است.

وی یکی از خواسته های همیشگی فعالان این حوزه از وزارت میراث فرهنگی را به رسمیت شناختن نقش انجمن ها و تشکل های مردم نهاد در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مربوط به حوزه های سه گانه این وزارت میراث عنوان کرد.

این فعال عرصه میراث فرهنگی استان یزد در این رابطه اضافه نمود: انجمن ها و تشکل ها باید بعنوان مشاور، دیده بان و بازوی اجرایی سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت داشته باشند.

به گفته ملاحسینی، سازمان های مردم نهاد همواره فعالیت های خود را در راستای حفظ رونق گردشگری پایدار و اصالت بخشی به صنایع دستی و توسعه آن انجام داده و همواره نیز در تداوم آن می کوشند. وی با اشاره به تحقق نیافتن رسمیت فعالیت سازمان های مردم نهاد در دوره های مختلف، گفت: در هر دوره بدلیل تغییرات در کادر اجرایی و مدیریتی وزارتخانه، رویکردها به این مسئله نیز تغییر می کرد، ولی خوشبختانه بخشنامه اخیر نه تنها حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بلکه فراتر از آن و حوزه های دیگری نیز مانند برنامه ریزی، تامین منابع و یگان حفاظت را نیز در بر می گیرد.

ملاحسینی مشخص شدن و تفکیک حوزه ها و وظایف گروه های مردمی و سمن ها را یکی از قسمت های این بخشنامه دانست و گفت: بر همین اساس شوراهای اثرگذاری در این حوزه، به صورت جداگانه بعنوان ناظر مورد استفاده قرار می گیرند، البته تلاش بر این است که از عضو ناظر به عنوان عضو اثرگذار و دارای حق رای، تغییر شرایط پیدا کند.

وی در این خصوص یادآور شد: انجمن های صنفی و تخصصی در حوزه میراث و گردشگری در گذشته حق حضور در جلسات مربوطه را نداشتند، اما اکنون با شرایط به وجود آمده بر امور آنان ناظر هستیم.

ملاحسینی تاکید کرد: بخشنامه مذکور احتمالا باید دارای پیوست هایی باشد، ولی شاید این پیوست ها به بخشنامه های بعدی الصاق شود.

عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در سرانجام بیان کرد: این بخشنامه ماحصل زحمات و پیگیری های چند ساله فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی این عرصه در کشور است.

منبع: همگردی

به "نقش آفرینی سمن های میراث به عنوان مشاور و بازوی ناظر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آفرینی سمن های میراث به عنوان مشاور و بازوی ناظر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید