غار سنگ شکنان جهرم؛ از بزرگترین غارهای مصنوعی دنیا، عکس

به گزارش وبلاگ اندورید، غار سنگ شکنان یکی از بزرگترین غارهای مصنوعی دنیا در 3 کیلومتری جهرم واقع شده است که با نام های سنگ اشکن، سنگ شکن، سنگ تراشان و سنگ شکنان نیز شناخته می گردد.

غار سنگ شکنان جهرم؛ از بزرگترین غارهای مصنوعی دنیا، عکس

با اینکه در ایران تعداد زیادی غار دست کند وجود دارد اما غار دستکند جهرم به خاطر عظیمی و زیبایی در دنیا منحصر به فرد است.

این غار با برداشت سنگ از طریق ابزار سنتی سنگ شکنی در طی سالیان زیاد تشکیل شده و به عنوان عظیمترین غار دستکند دنیا محسوب می گردد و به همین منظور بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و حتی دنیا با خرید بلیط هواپیما به بازدید از این غار می فرایند.

غار سنگ شکنان جهرم در سه کیلومتری این شهر زیبا و در قلب البرز در ابتدای دره ای به نام قلات واقع شده است و غار سنگ شکنان با 350 متر طول و 150 متر عرض با بیش از یکصد ستون سنگی عظیم و کوچک است که هر چه در طول غار حرکت می کنید ارتفاع سقف کمتر شده و در انتهای غار به کمتر از یک متر خواهید رسید.

چرا باید از غار سنگ شکنان بازدید کنیم؟

غار سنگ شکنان یکی از عظیمترین غارهای مصنوعی دنیا است.

غار دستکندی که به طور اتفاقی و بدون هیچ گونه برنامه ریزی و ابزارآلاتی به وجود آمده است.

سنگ های کشف شده از این غار در تزئینات خیلی از جاذبه های دیدنی استفاده شده است.

خنکی نسبی محیط غار در تابستان و گرم بودن آن در زمستان دلیل دیگری برای جذب گردشگران است.

معینات غار سنگ شکنان

کوهی که در آن غار سنگ شکنان قرار گرفته است، دارای سنگ های نرم آهکی و دولومیتی است و در طی سالیان سنگ شکنان زیادی در این منطقه فعالیت داشته اند، طوری که سنگ های بدست آمده از این کوه کاملا نرم بوده و خاصیت شکل پذیری داشته اند و در امور تزئینی به کار برده شده اند، مانند مسجد عتیق شیراز، باغ ارم، حرم شاهچراغ، ژاندارمری لارستان، بیمارستان نمازی و .... برای جلوگیری از تاریکی درون غار نیز در دل کوه تاقچه هایی حفر شده ولی با این حال بهتر است نزد خود چراغ داشته باشید.

این غار زیبا در اثر کوشش چندین سنگ شکن تشکیل شده که همراه یکدیگر آغاز به حفر کوه و تراشیدن سنگ ها نموده اند و همین امر سبب شد تا دالان های متعددی به موازات هم تشکیل گردد و این غار مصنوعی و زیبا با ستون ها و دالان های پیچ در پیچ متعدد به وجود آمده اند.

تاریخچه و روایات تشکیل غار سنگ شکنان

یکی از روایات مربوط به غار مصنوعی سنگ شکنان در خصوص داستان یکی از خان زاده های ایلات عشایر به نام کاظم است که فردی را مشغول سنگ شکنی بر فراز کوه می بیند و با علاقه مند شدن به دختر آن پیرمرد و وصلت با این خانواده سال ها بعد وی با نام استاد کاظم شناخته شده و تا چندین نسل نیز همین شغل ادامه داده شده است اما امروزه با روی کار آمدن ماشین های مکانیکی اثری از شغل قدیمی سنگ شکنی وجود ندارد.

این غار مصنوعی و زیبا یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر جهرم است که با دست تراشیده شده و هدف اولیه سنگ تراشان از این ایجاد این غار برای تفریح نبوده است، بلکه می خواستند با برداشت سنگ امرار معاش نمایند که در این حین اثری زیبا خلق کردند و به یکی از عظیم ترین غارهای دست ساز دنیا تبدیل شد، این غار با چشم انداز بی نظیر خود در میان همگان شهرت دارد.

با اینکه زمان دقیقی از ساخت Sangtarashan Cave در جهرم معین نیست، اما به نظر می رسد که در دوران صفویان تراشیده و سنگ های سفید به دست آمده از این غار در تزئین سردرها و بناهای باشکوه آن دوران مورد استفاده قرار گرفته است.

سنگ سفید آهکی استخراج شده از این غار به دلیل زیبایی خاص خود در کارهای زینتی و زیبایی بخشیدن به سردر ها و بناها استفاده شده و به عنوان یکی از سنگ های پرکاربرد شناخته شده است.

ستون های غار سنگ شکنان

این غار همانند تالارهای لوکس ساخته شده و تعداد 100 ستون در این غار وجود دارد. البته در زمان های گذشته تعداد ستون های این غار بیشتر بوده است اما در طول سال ها تغییرات زیادی به وجود آمد و تعداد ستون ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

نحوه دسترسی به غار سنگ شکنان

جهت دسترسی به شهر جهرم از شیراز امکان پذیر است که با خرید ارزانترین بلیط هواپیما، سفری به شیراز داشته باشید و حدودا دو ساعت تا شهر جهرم راه طی کنید تا به این غار بی نظیر که در 3 کیلومتری شرقی این شهر واقع شده دسترسی داشته باشید.

ساعت و هزینه بازدید از غار سنگ شکنان

برای بازدید از این غار زیبا همه روزه به جز پنج شنبه ها می توانید از 9 صبح تا 8 شب مراجعه کنید ولی هزینه ای برای بازدید از این غار دریافت نمی گردد. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از غار سنگ شکنان حدودا 1 ساعت تخمین زده می گردد.

جاذبه های دیدنی نزدیک به غار سنگ شکنان

دروازه پیر شبیب: 4.3 کیلومتر

بازار سرپوشیده زندیه جهرم: 4.4 کیلومتر

مسجد جامع جهرم: 4.7 کیلومتر

خانه و مدرسه خان: 5.3 کیلومتر

رستوران های نزدیک به غار سنگ شکنان

مجموعه غذایی کریم خان: 1.3 کیلومتر

رستوران صوفی: 1.8 کیلومتر

رستوران چتر سبز: 3.4 کیلومتر

کافه و رستوران سعدآباد: 3.6 کیلومتر

رستوران قصر ضیافت: 7 کیلومتر

رستوران ریحون: 7.8 کیلومتر

هتل های نزدیک به غار سنگ شکنان

مجتمع گردشگری مسعودیه: 3.3 کیلومتر

هتل سجاد: 3.5 کیلومتر

هتل پاسارگاد: 4.4 کیلومتر

مسافرخانه فانوس: 4.6 کیلومتر

هتل دار المجانین: 5.4 کیلومتر

هتل فرهمند: 8.4 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "غار سنگ شکنان جهرم؛ از بزرگترین غارهای مصنوعی دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار سنگ شکنان جهرم؛ از بزرگترین غارهای مصنوعی دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید