افشای طرح امارات برای تسلط مجدد بر عدن یمن

به گزارش وبلاگ اندورید، وبگاه خبری الجزیره از نقشه امارات برای تسلط مجدد بر عدن پس از انتشار اخبار حاکی از عقب نشینی نیروهایش از این شهر جنوبی یمن اطلاع داد.

افشای طرح امارات برای تسلط مجدد بر عدن یمن

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ اندورید، دولت باید عدن، پایتخت [موقت] و همه شهرهای جنوب را فوراً ترک کند و تمام قلمرو این خاک را از یگان های نظامی شمالی تخلیه کند و آنها را به جبهه های جنگ علیه حوثی ها در شمال منتقل کند و از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور و برادران در ائتلاف عربی می خواهیم تا در سرزمین جنوب انتقال کامل قدرت را به طور مسالمت آمیز انجام دهد و جنوبی ها را قادر سازند سرزمین و منابع خود را مدیریت نمایند.

با این سخنان تند، حامیان شورای انتقالی جنوب یمن (که تحت حمایت امارات است) خواسته های خود را در قالب بیانیه ای صادر شده توسط کمیته اوقاف مردمی در عدن بیان کردند. این در حالی است که به گفته منابع دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن و مستقر در ریاض) نیروهای الحزام الامنی (کمربند امنیتی) مورد حمایت امارات عربی متحده خود را برای حمله به کاخ ریاست جمهوری و کنترل نهادهای دولتی آماده می نمایند.

وبگاه خبری الجزیره نوشت: هانی بن بریک، یکی از رهبران شورای انتقالی جنوب و از نزدیکان به محمد بن زاید، ولی عهد امارات برای ایجاد هرج و مرج در عدن نقشه کشیده اند از جمله اینکه تشییع جنازه امروز منیر الیافعی، فرمانده تیپ اول آماد و پشتیبانی که در جریان حمله اخیر حوثی ها به همراه ده ها نظامی دیگر کشته شد به صحنه هرج و مرج و درگیری مبدل نمایند.

از جمله تمهیدات برنامه ریزی شده برای اجرای این نقشه انتخاب یک قبر نزدیک کاخ ریاست جمهوری و اقدام به تیراندازی توسط تک تیراندازها به سمت نیروهای گارد ریاست جمهوری در جریان مراسم تشییع است تا اگر با پاسخی روبرو شد، مسئولیت حمله به شرکت نمایندگان در مراسم را به گردن نیروهای گارد ریاست جمهوری بیاندازند.

طبق نقشه مذکور همزمان رسانه ها هم آغاز به جنجالی کردن موضوع نموده و یاری هایی از میان شبه نظامیان قبیله ای از منطقه یافع و همچنین نیروهایی از کمربند امنیتی به بهانه متفرق کردن درگیری ها فرستاده می شوند، اما هدفشان حرکت به سمت مقرات و نهادهای دولتی و خانه های نهادهای دولت منصور هادی است.

هانی بن بریک پیش از این هم در یک نشست خبری در شهر عدن دولت مستعفی منصور هادی را تهدید به اخراج از عدن نموده بود. ابوهمام الیافعی، فرمانده موسوم به مقاومت جنوب هم به دولت منصور هادی 72 ساعت برای ترک اراضی جنوب یمن مهلت داده و طی نطقی در مقابل هواداران شورای انتقالی تهدید نموده بود هر گونه اعتراضی به خواسته های جنوب با زور روبرو خواهد شد.

در حالی که هواداران شورای انتقالی روز سه شنبه در رکاب بن بریک به خیابان ها آمدند و نیروهایی هم در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در عدن مستقر شده و نیروهایی هم از جبهه های ساحل غربی فراخوانده شدند نیروهای دولت مستعفی منصور هادی و تیپ هایی از گارد ریاست جمهوری هم آغاز به استقرار در عدن کردند آن هم ساعاتی پس از اینکه تجهیزات نظامی بزرگی توسط عربستان به این شهر رسید.

منابع ریاست جمهوری مستعفی یمن به الجزیره گفتند: عربستان برای آرام کردن اوضاع در شهر عدن و پس از اطلاع از نقشه جنوبی ها وارد عمل شده تا شورای انتقالی را از کار خود بازداشته و خلأ عقب نشینی نیروهای اماراتی از عدن را که بدون هماهنگی با عربستان و دولت منصور هادی انجام شده است، پر کند.

به گفته این منابع، عربستان درصدد مقابله با هواداران امارات است که به ادعای آن یکجانبه رفتار نموده و به هوادارانشان گفته اند که از وضعیت خشم و ناراحتی مردم از کشتار نظامیان کمربند امنیتی استفاده نمایند.

مسئله قابل توجه ناپدید شدن عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب است که فقط به دیدار با مارتین گریفیتس در ابوظبی اکتفا نموده و از دیگر اعضای شورا هم خبری نیست.

تحلیلگران معتقدند وضعیت کنونی عدن و رفتارهای بن بریک احتمالا واکنشی به موضع عربستان است که در حال استقرار نیروهایش در این شهر است بخصوص که بن بریک به دنبال افشای گزارش های حقوقی درباره دست داشتن وی در ترور علمای دینی و شخصیت هایی اجتماعی در عدن در معرض درخواست ها برای بازداشت و بازپرسی از وی قرار گرفته است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "افشای طرح امارات برای تسلط مجدد بر عدن یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای طرح امارات برای تسلط مجدد بر عدن یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید