آیا بیماری کووید 19 دنیا را دیجیتالی خواهد نمود؟

به گزارش وبلاگ اندورید، آن چه به خطر ویروس کرونا اهمیت ویژه بخشیده، ابعاد و تٱثیرات آن است که از بیماری و تلفات انسانی فراتر رفته و حیات مالی بشریت را تهدید می نماید.

آیا بیماری کووید 19 دنیا را دیجیتالی خواهد نمود؟

به گزارش گروه مالی خبرگزاری وبلاگ اندورید، ویروس کرونا که گفته می گردد نخستین بار دسامبر سال 2019 در بازار ماهی فروشان استان ووهان چین جان یک زن را گرفتار کرد، به سرعت در سراسر دنیا گسترش پیدا نموده، به طوری که اکنون به درجه عالم گیری (پاندمی) رسیده و کارشناسان سازمان دنیای بهداشت می گویند هر فردی در هر نقطه ای از کره زمین با خطر ابتلا به این ویروس و کووید-19 روبرو است.

آن چه به خطر ویروس کرونا اهمیت ویژه بخشیده، ابعاد و تٱثیرات آن است که از بیماری و تلفات انسانی فراتر رفته و حیات مالی بشریت را تهدید می نماید.

البته در طول تاریخ اتفاقات مشابه اتفاق افتاده، اما پیشرفت علم پزشکی بعلاوه افزایش کمی و کیفی ابزار ثبت و ضبط وقایع و به هم پیوستگی همه جانبه کشورهای دنیا باعث شده تا مردم و دولت ها در برابر این ویروس بیش از پیش غافلگیر شوند.

برای همین واکنش فوری کشورها فراخواندن اتباع خود، لغو پروازها و بستن مرزهای جغرافیایی با کانون های بیماری ابتدا چین و سپس ایتالیا بود. واکنشی که خشم چینی ها را برانگیخت و کشورهای دیگر را به نژادپرستی و آمریکا را به توطئه و جنگ بیولوژیک متهم کرد و معترضان ایتالیایی تصاویر آتش زدن پرچم اتحادیه اروپا را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

از سویی توصیه سازمان دنیای بهداشت به قرنطینه، به عنوان تنها راه مهار بحران تا امروز، باعث شد که بسیاری از دولت ها ناچار شوند خسارات مادی شهروندان را تقبل نمایند و بدین ترتیب این درد مشترک به شکلی از برابری دامن زد، از سوی دیگر لزوم فاصله گذاری میان کشورها جهت رو به رشد دنیای شدن را به خطر انداخت.

کارشناسان مالی معتقدند بحران کرونا در دنیا بینی افراد تغییری ایجاد ننموده و کارشناسانی که به دنیا روایی باور داشتند یا مخالف آن بودند، امروز هم بحران را بر همان مبنا تعبیر و تفسیر می نمایند.

بستن مرزها در شرایط بحرانی به معنی شکست ایده دنیا روایی نیست. اتفاقٱ این بحران نشان داده که مسائل امروز بشر مشترک و فرا مرزی اند، چنان که حتی رویدادهای محلی مثل سیل و زلزله می تواند به مهاجرت دامن بزند و کشورهای دیگر را نیز درگیر کند، زیرا آگاهی عمومی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

نکته مهم دیگر این که کرونا نشان داد امروز راه چاره بحران ها نیز دنیای شده است، الان بسیاری از کشورها با همکاری به دنبال کشف واکسن کووید 19 هستند و در زمینه ارسال ماسک و دارو و تجهیزات پزشکی به یاری هم شتافته اند و دریافته اند که در کنار هم می توانند پیروز تر عمل نمایند.

پیامدهای این به بحران به طول عمر این شرایط بستگی دارد و صحبت از آن در مقطع کنونی صحیح نیست، زیرا امنیت روانی مردم را بیش از این به خطر می اندازد و هنوز معلوم نیست این شرایط تا چه مدت ادامه دارد و اثرات جانبی آن دقیقٱ تعیین نیست، به همین دلیل باید در اظهارنظرها مراقب باشیم که نگرانی مردم را بیش از این افزایش ندهیم.

در واقع الان بحران محسوس بیماری کووید 19 است که هر دقیقه قربانی می گیرد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند وارد یک بحران نامحسوس خواهیم شد که اقتصاد دنیای را تهدید می نماید و اثرات نامعلوم آن به طول مدت این شرایط بستگی دارد.

اتاق فکرها دروی سناریوهای مختلف کار می نمایند که مثلٱ این شرایط سه، چهار، پنج یا شش ماه طول می کشد و اگر نه ماه و یک سال و یا بیشتر به طول بیانجامد که برنامه ها اساسٱ متفاوت خواهد بود و در این صورت خطری جدی نظام مالی دنیا را تهدید می نماید. بنابراین الان زودهنگام است که بر روی سناریوی بلندمدت تمرکز کنیم. تا همین حالا هم افکار عمومی به شدت ملتهب شده است.

قطعٱ دیر یا زود خطر ویروس کرونا دفع خواهد شد، اما ویروس کشنده دیگری خواهد آمد و یا همین ویروس با یک موتاسیون جهش یافته و غیرقابل مهار می گردد. بنابراین بشر باید در برابر حمله ویروس ها آمادگی دفاعی کسب کند.

به همین دلیل بسیار مهم و استراتژیک است که بعد از این بخشی از بودجه هنگفت نظامی کشورها که تا امروز بیشتر برای قدرت بازدارندگی و یا پیشبرد دیپلماسی صرف شده در اختیار بخش علوم بیولوژیک قرار بگیرد تا بتوانند در ساخت و فراوری واکسن با ویروس های مهلک مسابقه بدهند.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "آیا بیماری کووید 19 دنیا را دیجیتالی خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بیماری کووید 19 دنیا را دیجیتالی خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید